Pagina's

zondag 13 mei 2012

Knip

Dit weekend waagde ik me aan iets nieuw: de knip! Op haar blog vond ik een tutorial en dat leek me een fijne variant op al die ritsenzakjes. Gisteren kocht ik in de Veritas een knipper (en nog wat andere fournituren voor volgende projecten) en ging aan de slag!
Het was een heel duidelijke tutorial en bij de knipper zat een sjabloon voor de bovenzijde. Ik kocht een eerder zwaar katoenen stof in Kapellen en verstevigde die met Vlieseline. Bij de eerste versie (ja, er was een eerste versie nodig) verstevigde ik zowel de buitenstof als de voering. Hierdoor werd het heel stug, vooral te stug als je dat moet keren door een opening van 4cm. Maar het lukte me! Het zag er allemaal heel goed uit tot ik het op de knip wou kleven. Oesje, dat paste niet! Ook niet na wat trekken aan de stof. Ok, nauwkeurigheid vraagt geduld en dat is niet mijn sterkste kant, maar bij dit is dat dus echt nodig!
Dus begon ik vandaag opnieuw: heel nauwgezet tekende ik het patroon over op de stof zodat ik echte lijnen had waar ik op moest naaien. Ik verstevigde maar 1 stof zodat het allemaal wat soepeler was. Met mijn voet amper op de pedaal en heel geduldig en nauwgezet stikte ik mijn knip. Heel spannend: paste het nu wel?... Ja hoor! Deze keer was het wel zoals het hoorde! Met textiellijm kleefde ik de stof aan de knip. En ook hier speelde mijn gebrek aan geduld me parten: ik wist dat de lijm nog niet goed droog was en toch wou ik al eens zien hoe het er open uitzag. Een kant kwam terug los en kon ik dus opnieuw kleven! Dochterlief redde me door me mee op stap te nemen zodat ik de knip wel moest laten drogen.
En ja hoor, het ziet er goed uit!

1 opmerking: